Cerpen : Darul Taqwa (siri akhir)

Posted by: Ana Mursyidah in

"Tak, pantang saya minta sedekah. Saya ada simpanan berbungkal-bungkal emas di bank. Takkan saya nak bawa nanti disambar pencuri.

"Darul Taqwa tak ada pencuri tuan. Pencuri terakhir telah dipotong tangannya 30 tahun yang lalu ketika minta dihukum di hadapan hakim kerana takutkan siksaan Neraka."

"Ah, aku tak nak dengar semuanya! Makin gila aku dibuatnya!!" pekik Datuk Dr. Johari lantas meluru keluar dari restoran itu.

Di luar, semua pandangan menyakitkan hati. Mengapa orang kolot ini mentadbir teknologi begini tinggi. Canggih sekali. Pemandu bullet train berserban merah tersenyum kepadanya. Pilot helikopter dengan tulisan 'MAKRUFAT AIR TRANSPORT' sibuk dengan urusannya. Di seberang jalan tertegak papan iklan dengan tulisan yang jelas lagi besar: "KELUARGA BAHAGIA GEMBIRA DENGAN SUNNAH."

Di papan itu terpampang gambar seorang lelaki dengan perempuan beserta anak-anak mereka. Semuanya berpakaian sopan menutup aurat, berserban dan bertudung labuh. Isy, meluatnya!!

Di jalan-jalan raya suasana meriah dengan salam dan senyum. Baginya, semua itu seolah-olah menyindir dan mengejek. Kenapa jadi begini? Kenapa? Kenapa? Kenapa? Mengapa? Mengapa? Mengapa? Datuk Dr. Johari tiba-tiba menjerit. Tekanan dalam jiwanya yang kian tersumbat itu tiba-tiba meletus.

"Datuk...! Datuk...! Bangun, Datuk. Ada berita buruk!" Datuk Dr. Johari bangun. Dia tertidur sewaktu menunggu keputusan pilihanraya pada hari itu.

"Kenapa? Parti kita kalah? Aku kalah?" tanya Datuk Dr. Johari.

"Tidak, Datuk... Rakyat bangun memprotes. Mereka tak mahu duit. Mereka tak mahu pangkat..."

"Habis, apa mereka mahu?"

"Mereka mahu Islam, Datuk!"

"Islam?" keluh Datuk Dr. Johari. Digosok-gosok lagi matanya. Dia teringat akan mimpinya sebentar tadi...

... TAMAT...

ISLAM adalah tertinggi... Tiada yang lebih tinggi melainkan Islam..
Islam itu agama Allah, agama Allah PENYELAMAT UMMAH...
Maka ISLAM ITU PENYELAMAT UMMAH...

This entry was posted on Friday, October 24, 2008 and is filed under . You can leave a response and follow any responses to this entry through the Subscribe to: Post Comments (Atom) .

0 Tukang Komen

Post a Comment