Warna dan Kehidupan

Posted by: Ana Mursyidah in

Assalamualaikum w.b.t. buat semua pengunjung blog amaljihad. Sejak semester baru bermula, ini adalah kali pertama saya merajinkan diri untuk memenuhkankan lagi ruangan teratak ini. Bukan malas tapi memang tak sempat. Huhu...

Minggu pertama ini memang agak sibuk. Tanggungjawab sebagai JPP tidak dapat melepaskan diri dari menguruskan Minggu Pengurusan Pelajar Baharu (MPPB) ambilan Jun 2010. Jika tahun sebelumnya, pelajar baru akan mendaftar pada bulan Julai namun tahun ini diperawalkan. Kenapa? Wallahu a'lam... Lantaran itu jugalah, agak banyak kelas yang terpaksa ditinggalkan, termasuk hari pertama kuliah!! Dan kelas pertama yang saya tinggalkan adalah kelas 'Seni dalam Pendidikan'. Macam menarik subjek semester ini, termasuk yang ini.


Alhamdulillah, kelas 'Seni dalam Pendidikan' berikutnya dapat saya ikuti. Memang sangat menarik. Kami diminta untuk melukis! Arahan yang sangat umum daripada pensyarah. "Kamu pejam mata dan dengar bunyi di sekeliling kamu. Kemudian terjemahkan dan lukis di atas kertas lukisan."


Mulanya memang agak tergamam dengan arahan yang diberikan. Iyalah, kalau p
elukis profesional mungkin mudah saja. Tapi bagi saya dan rakan sekelas? Alahaiii... Namun, tugasan tetap tugasan. Hentam saja.... Hehehe. Tapi hasilnya boleh tahan lar kot. Hahh, ini dia lukisanku... Ntah apa terjemahannya. Tapi masa saya melukis lukisan ini, saya dengar bunyi orang main alat muzik. Piano kot... Merdu dan asyik sekali alunan melodinya. Ewahh!! Ditambah pula dengan hati saya yang gembira. Kerana apa gembira? Entahlarrr.... Mungkin teruja dengan kelas ni kot. Haha..


Haaa... Yang dua lukisan di bawah ni pula adalah antara hasil lukisan sahabat-sahabat sekelas saya. Agak cantik dan menarik. Saya suka!

Ni macam vilus je. Lukisan gembira dalam sedih kot. Huhu...


Macam ganas. Hmm, kenapa agaknya dengan jiwa sahabat saya ni.. =p

Macam-macam lagi jenis lukisan yang ada. Kata pensyarah saya, Lukis je apa-apa pun. Semua betul. Kalau tak lukis pun betul. Tapi, lukisan ni kadang-kadang menggambarkan perasaan kita pada masa tu. Warna pun memainkan peranan yang penting.

Bila sebut pasal warna, teringat saya pada 'Ceramah Kenali Warna Anda' pada semester lepas, pada minggu terakhir sebelum cuti semester. Warna memainkan peranan yang penting dalam membentuk seseorang individu.
Apa yang saya ingat daripada ceramah tu warna ungu adalah untuk otak/minda. Kerana itu kismis itu warnanya ungu! Dan kismis itu baik untuk otak. Bila kita melihat apa sahaja yang berwarna ungu, ucapkanlah, 'mindaku hebat'. Insyaallah dengan izin Allah, kita akan hebat dan minda kita akan cerdas... Selain itu, warna biru pula adalah warna untuk tekak. Sebab itulah, bila di bahagian bawah pipi kita bengkak (kalau orang terengganu panggil bekok keng=p), orang-orang tua biasanya akan letakkan nila yang dicampurkan dengan cuka. Dan nila itu berwarna biru!!

Selain itu, warna hijau adalah untuk jantung. Tapi saya dah lupa sikit penerangan tentang warna ini. Nanti saya dah ingat saya bgtau balik. Huhu... OK, warna kuning pula untuk perut. Contoh yang diberikan, losyen mustajab pati halia. Halia kan warna kuning. Hehe.. Ada faham??? Seterusnya, warna oren untuk sistem peranakan. Contoh yang ni, seingat saya penceramah tu ada bagitau pasal kahwin dan kaitannya dengan pakai inai. Hmm, fikir-fikirkanlah... Dan yang terakhir warna merah yang baik untuk sistem saraf dan otot kita. Katanya, buah tembikai itu baik untuk saraf. Jangan lupa bila makan tembikai, gigit sekali bijinya. Baru berkhasiat!!


Subhanallah!! Betapa hebatnya ciptaan Allah SWT kerana setiap apa yang dijadikan di atas muka bumi ini ada peranannya. Kepelbagaian warna pun tidak terkecuali. Tanda-tanda kekuasaan Allah itu sudah jelas terbukti di depan mata. Jadi apa lagi yang kamu ingin pertikaikan?


Fikir-fikirkan dan renung-renungkan...

This entry was posted on Monday, July 05, 2010 and is filed under . You can leave a response and follow any responses to this entry through the Subscribe to: Post Comments (Atom) .

5 Tukang Komen

lukisan mcm tu seni ke???
http://www.duitsegera.ws

to: wandarimi
Apa pandangan anda tentang seni..? Sehinggakan anda mengatakan bahawa "lukisan mcm tu seni ke"...?

sy xreti bab2 ni..tu persoalan..ade kah lukisan di ats seni???

cuma persoalan..lukisan mcm itu seni ke?nada slow....

seni itu sesuatu yang subjektif..
bak kata guru yang mengajar..
garisan, contengan, ruang dll, semua itu adalah seni..

Post a Comment