Menjahit.... KAUB oh KAUB

Posted by: Ana Mursyidah in ,

Bismillahirrahmanirrahim...

Salam 'alaik buat semua pengunjung blog amaljihad.. Pertamanya, nak minta maaf banyak2 sebab dah lama tinggalkan teratak ini tanpa sebarang entri. Namun, amaljihad ada juga pantau blog ini, dan nampaknya masih ada pengunjung yang setia menantikan entri terbaru dari amaljihad... (dengan kepoyoan yang extravaganza ;-p)

Sebulan dua ni, amaljihad terlalu banyak kerja2 yang perlu diaulakan. Tu yang tak sempat nak update blog. Lantaran itu, banyak juga laa komen yang amaljihad dapat. Contohnya, Rifhan ada komen kat shoutbox kat sebelah ni, "ait, bile nak update nih.." Ude pun dah start jalan-jalan kat blog sahabat2. Ude kata, "teruskan usaha dakwah penamu.." Ada juga sorang sahabat yang komen, "update blog.. tulis blog pun kene istiqomah jugak.." Wah, memang amaljihad terkesan. So, try jugak lar cari masa2 terluang untuk coretkan sesuatu di sini.

Jadi kali ni amaljihad nak kongsi satu pengalaman exam. Haha.. Exam Amali Jahitan. Semester ni amaljihad ada belajar subjek KAUB.. KAUB...??? Apa tu KAUB?? KAUB tu adalah singkatan daripada Kemahiran Asas Untuk Berdikari. Dan jahitan adalah sub-topik dalam subjek ini yang mana amali jahitan merupakan salah satu penilaian untuk markah subjek major bagi semester ini.

Tempoh masa yang diberikan adalah selama 3 jam. Maka, dengan masa yang diberikan, kami perlu mengaplikasikan dan menterjemahkan segala jenis jahitan yang telah dipelajari. Paling tidak pun lima jenis jahitan. Hehe.. Dan selepas 3 jam, ini dia hasil-hasilnya....


Ni dilla punye.
AJ suka corak cawan tu. Tapi tak tau la dalam cawan tu air kopi ke, teh ke, ape ke...
Huhu...



Yg ni Anis punye..
Nice.. AJ suka bunga dan rama2 tu. Macam pemandangan kat taman...
"Dalam hati ada taman" rupanya si Anis ni..



Ni pulak Huda punya...
Cantik dan kreatif dengan penggunaan butang cina di bahagian bawah..
Tapi tak nak komen lebih2.. Tak berani..
Haha..



Ni Tikah punye.. Gambar pemandangan di tepi sawah...
Biasa la orang kedah.. Sawah & padi je yang hang ingat.
Ngee..


Ni pula yang tia punya...
AJ sangat2 la tertawan dengan itik yang comel tu, dijahit dengan jahitan suji bilang.
Tia ni pun kreatif la..



Lastly, ni AJ punya..
Agak kelam kabut masa nak buat. Ntah kenapa.. Huhu....



Maaf ye kawan2 yang lain, ni je yang sempat AJ candid. Tu pun sembunyi2, kot la pensyarah tak bagi. Apepun, tak kesah cantik ke tak. Tu nombor dua... Yang penting kita dah usaha dan aplikasikan semua yang telah dipelajari. Harap kekal buat masa yang akan datang.

Buat adik2 junior yang akan ambik subjek ni pada tahun depan, moga apa yang telah kami buat ni sedikit sebanyak dapat bagi inspirasi dan idea pada adik2, moga dapat buat yang lebih baik dalam amali jahitan adik2 pada tahun depan.. Chaiyok!!


Monolog AJ: Doakan AJ sentiasa diberi ruang dan peluang untuk menulis di sini..