Cerpen : Calon Soleh (siri 1)

Posted by: Ana Mursyidah in ,

Dikelilingi timbunan nota-nota kuliah, menjelang imtihan yang menyesakkan jiwa bukanlah perkara baru dalam hidupku semenjak bergelar mahasiswa IPTA utara ini. Bermusafir menjejak ilmu perekonomian yang hampir tamat destinasi pengajian sarjana mudaku ini.

Malah bukan perkara yang ajaib jika tidur pun berselimutkan helaian nota. Menjeling sejenak salinan tesis pelengkap pengajianku. Aduhai... Tidak kunafikan ia menuntut masa 24 jam 1 minit sehari. Memerah otak yang masih punya tanggungjawab lain untuk menerima input ekonomi untuk dihadami.


Serabut??!!! Tapi, berkat kesabaran, ketidak jemuan menapak ke aras
3 Fakulti Ekonomi yang menyisipkan 1001 kenangan, berbincang dengan penyelia, Dr. Zairy adalah ramuan yang kutumiskan dalam karya hak milik terpelihara ini. Senyumku tanda puas. Syukur ya Allah...

Menerima SMS tanpa diundang yang sengaja memenuhkan inbox pesanan lewat 2 hari lalu, sedikit sebanyak membuatku terganggu.

"Apa khabar Zaid di sana? Semoga hidupmu sentiasa dalam keberkatanNYA. Maaf, sekiranya SMS ini mengganggu. Masih ingatkah Zaid pada Husna?"

Husna. Mana mungkin nama itu padam dalam diari hatiku ini. Nama yang menyepi hampir 3 tahun lepas seusia dengan tahun pengajianku di sini. Nama yang mencatatkan kelukaan pada hati ini. Nama yang mengukir kenangan manis, tatkala menerima balasan pertama kali untuk mendekati gadis ini ketika di tingkatan 4, Maahad Johor. Namun, khabar yang kuterima di pertengahan semester pengajian untuk mengambil peperiksaan STAM membuatkan aku terkedu. Lantas ku atur langkah menuju ke utara, cuba untuk mencari ketenangan bagi kelukaan ini.


"Zaid, maafkan Husna. Husna masid menyayangi Zaid. Perasaan Husna masih segar seperti 5 tahun yang lepas....."


Aku tersenyum membaca SMS yang kedua. Senyum yang aku sendiri tidak pasti apa maksudnya. Mungkin aku mendabik bahawa aku menang!



...BERSAMBUNG...


This entry was posted on Tuesday, June 22, 2010 and is filed under , . You can leave a response and follow any responses to this entry through the Subscribe to: Post Comments (Atom) .

0 Tukang Komen

Post a Comment