Saya Nak Jugak!!!

Posted by: Ana Mursyidah in ,

Assalamualaikum buat semua pengunjung...
Moga kalian berada di bawah lembayung Ilahi sentiasa, AMINN...

Pada 11 Febuari yang lalu, Biro Kebajikan JPP telah mengadakan Kempen Menderma.. Derma apa??? Derma Darah.... Jadi, 'orang-orang' Hospital Besar Melaka pun datang lar ke kampus ni...


Pada mulanya, saya saja-saja je pergi Dewan Serikandi. Pergi menyibuk... Biasalar, sape tak kenal saya. Hehe.. Tak sangka semua pelajar sini sangat bermurah hati untuk mendermakan darah masing-masing. Kalau ikut anggaran penderma 100 orang. Tapi saya tak pasti berapa orang yang menderma darah pada hari tu..

Agak ramai yang ambil borang untuk derma darah. Saya pun ambik jugak. Asalnya nak cek darah jenis ape je... Nak derma tak cukup syarat. Hehe... Bila dah dapat tahu jenis darah dan hemoglobin, hatiku bagai ditarik-tarik supaya turut menderma. Nampak macam best je derma darah ni.. Darah ok... Hemoglobin pun cukup, 12.8 (kalau 12.5 mmg sah xboleh dah)..

Pastu ingat saje-saje je jumpa doktor, nak gi cek tekanan darah. Walaupun tekanan darah normal, tapi doktor tu tak menggalakkan saya derma darah.. sebabnya...... tak cukup syarat lar!!! Tapi kalau nak derma jugak, doktor pesan supaya terus balik dan berehat lepas derma. Huhu...

OK lar.. lepas dapat nasihat dari doktor, tanya pendapat kawan-kawan dan senior-senior pulak. Mereka pun nasihatkan agar saya derma lain kali je. Saya pun ikut lar nasihat mereka. Duduk-duduk tunggu Huda (classmate saya) yang sedang menunggu giliran untuk menderma. Ketika itu, hati saya masih berkira-kira. Saya bermonolog sendirian, "Apa salahnya kalau aku menderma sekarang? Susah nak dapat peluang ni... Hmmm...."

Jam sekarang dah menunjukkan pukul 12.30 tengah hari. Aku menukar fikiran selepas hampir semua orang yang menasihati saya supaya tak menderma tadi, pulang ke kelas masing-masing. Saya tekad. Saya nak jugak derma!!!

Akhirnya, jadik juga saya menderma darah hari tu.. Walaupun agak pening-pening, takpe lar.. ni lar yang dikatakan pengalaman.

Kesimpulannya, experience is the best teacher. Yang lain-lain tu, fikir-fikirkanlah sendiri... Ngeh3...

Sekian dulu untuk hari ni...

This entry was posted on Friday, February 13, 2009 and is filed under , . You can leave a response and follow any responses to this entry through the Subscribe to: Post Comments (Atom) .

0 Tukang Komen

Post a Comment