Sibuk?? Peringatan Buat Diri...

Posted by: Ana Mursyidah in

Bismillahirrahmanirrahim...
Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh...

Hampir tiga minggu lebih teratak ini ditinggalkan tanpa sebarang entri baru. Tapi mungkin tidak seteruk atau selama blog triogeng yang telah ditinggalkan hampir tiga bulan!!! Jangan marah adikku.. Huhu...

Tapi, sungguh! Diri ini sesungguhnya sangatlah tidak berkesempatan untuk meluahkan segala idea yang dianugerahkan untuk diabadikan di teratak ini. Hingga tidak mampu lagi untukku terus melatih motor halusku, supaya berterusan menari di keyboard laptop 1810TZ ini.



Pada waktu ini, jasadku berada di dalam kelas G12 dengan bertemankan 20 orang lagi rakan seunit. Hmm, sabtu yang dipenuhi dengan kuliah ganti, menanti kehadiran pensyarah yang entahkan masuk entahkan tidak. Ketika ini hatiku terdetik untuk mencoretkan sesuatu di sini, tetapi ketika ini jugalah ideaku hilang! Buntu!!! Lagu Maher Zain dipasang, untuk menghilangkan tekanan dan kebosanan. Aduh!! Terkenang kembali kesibukan selama ini.

Betulkah sibuk? Atau buat-buat sibuk? Entahlah. Tetapi jika difikir-fikir kembali, Allah s.w.t. telah mengurniakan 24 jam sehari kepada setiap orang hamba-Nya. Jika orang lain boleh menguruskan masa 24 jam mereka dengan baik, mengapa tidak diriku? Fikiranku teringatkan seorang senior di kampus ini yang telah menjadi graduan. Seorang yang sangat mantap hingga diriku sangat kagum dengan beliau. Jawatan yang sangat banyak atas dasar tanggungjawab, hubungan yang baik dengan semua pelajar dan pensyarah. Juga hubungannya dengan Sang Pencipta. "Hablu minAllah wa hablu min an-nas". Masyaallah, Subhanallah... Mampukah aku menjadi seperti beliau?

Menjadi sepertinya saja aku tidak mampu, apatah lagi ingin menjadi seperti Zainab al-Ghazali dan srikandi-srikandi lain yang memperjuangkan agama Allah? Hampir 21 tahun hidup di muka bumi ini dan mengecapi nikmat kurniaan Allah s.w.t., tetapi adakah ibadah yang aku kerjakan selama ini diterima..? Adakah aku melaksanakan tanggungjawabku sebagai hamba-Mu dengan sebaiknya..? Dan yang paling penting, apakah sumbanganku untuk Islam..?

"Ya ALLAH, diri ini terlalu lemah dan daif. Maka, Kau kurniakanku kesempatan dan peluang untukku meningkatkan ibadahku kepada-Mu, terimalah ibadahku ya Allah. Moga diriku mampu untuk menyumbangkan sesuatu untuk agama-Mu. Walaupun hanya sekecil zarah, moga ianya ada nilai disisi-Mu, Ya Rahman, Ya Rahim...

Aminn..."


Monolog AJ: Madrasah Ramadan kembali lagi!! Salam Ramadan buat semua pengunjung teratak amaljihad. Selamat berpuasa. Semoga kita semua dapat tingkatkan ibadah kita dalam pesta ibadah pada tahun ini..

This entry was posted on Saturday, August 14, 2010 and is filed under . You can leave a response and follow any responses to this entry through the Subscribe to: Post Comments (Atom) .

2 Tukang Komen

entri ni membawa saya pula untuk berfikir......... hurm..... syukran.

Salam Amaljihad...Slamat Berpose ye!!pose jgn xpose..

Post a Comment