Cerpen : Kuntuman Kasih Persahabatan (Siri 1)

Posted by: Ana Mursyidah in

"Pertemuan kita di suatu hari,
Menitipkan ukhuwah yang sejati,
Bersyukur ku kehadrat Ilahi,
Di atas jalinan yang suci..."

Terdengar sahaja lagu 'Doa Perpisahan' nyanyian kumpulan Brothers itu, hatinya tersentuh. Melalui lagu itulah, dia berkenalan dengan Aina, bersahabat dengannya, seterusnya menjadi temannya yang paling rapat. Fikirannya menerawang jauh mengingatkan detik-detik manis perkenalan singkat antara dia dan Aina.

Ketika itu... Dia mengikuti lawatan ke Maahad Darul Quran. Secara tak semena-mena, dia terserempak dengan seseorang. Dari kejauhan dia sudah kagum akan perwatakan fizikalnya... Bertudung litup, berjubah, bersarung kaki dan... yang paling manis sekali ialah senyuman mesra yang tidak lekang terukir di bibirnya. Namun, itu belum cukup untuk memuaskan suara hatinya. Dia segera mendekati gadis misteri itu.

"Assalamualaikum," sapanya mesra. Kenalan misterinya berpaling sambil salamnya disambut mesra dengan senyuman manis yang masih terpahat di bibirnya yang mungil.

"Saya.. Farah Najiha binti Mokhtar. Panggil Farah aje," ujarnya lembut sambil tangan kanannya dihulurkan tanda salam perkenalan.

Tangannya bersambut. "Ismi Aina Syahirah bintun Mohd Ariff. 'Enti' boleh panggil 'ana', Aina. Syukran kathira ya ukhti..." tingkah kenalan barunya.

Matanya terkebil-kebil memandang Aina. Dia memang kurang pandai dalam Bahasa Arab. Yang dia tahu cuma 'ana' dan 'enti' sahaja. Dia tersentak dari lamunannya.

Tiba-tiba...

... BERSAMBUNG ...

This entry was posted on Saturday, December 20, 2008 and is filed under . You can leave a response and follow any responses to this entry through the Subscribe to: Post Comments (Atom) .

0 Tukang Komen

Post a Comment