Cerpen : Kuntuman Kasih Persahabatan (Siri 4)

Posted by: Ana Mursyidah in

Farah teringatkan sepotong hadith yang ada menyebut...

"Sesungguhnya apa yang kita suka atau sayang tidak semestinya baik pada kita dan apa yang kita benci tidak semestinya buruk buat kita."

Farah membandingkan hadith itu dengan persahabatannya bersama Aina. Adakah Aina tidak ditakdirkan untuk menjadi teman sejatinya? Itu semua sememangnya telah lama ditetapkan di Luh Mahfuz lagi.

Tapi, sebagaimana apa yang telah dipelajarinya ketika di tingkatan 3, qada' itu sememangnya telah ditetapkan namun, qada' itu terbahagi kepada 2 jenis iaitu Qada' Mubram iaitu qada yang tidak boleh diubah misalan kematian dan paras rupa; serta Qada' Muallaq, qada yang boleh diubah dengan usaha seperti kejayaan, kegagalan dan juga persahabatan.

Jadi, jurang antaranya dengan Aina pasti dapat dirapatkan dan dapat diselamatkan walaupun jurang yang wujud tidak sedalam Jurang Mariana di Filifina.

Farah pernah terbaca suatu mutiara kata-kata....

"Persahabatan yang sejati itu lahir dari hati nurani yang ikhlas, kepercayaan antara kedua-duanya dan kasih-sayang antara satu sama lain. Dengan izin Allah, pasti akan membuahkan hasil yang lumayan. Jalinan persahabatan yang dibina pasti dapat dilestarikan andai konsep atau rukun ukhuwah yang ada, dituruti. Taaruf... Tafahum... Takaful..."

Farah menghenyakkan punggungnya di atas sofa di ruang tamu. Dia menekan punat 'remote control' untuk menghilangkan rasa 'tension'nya itu. Mula-mula ditekannya 'channel' NTV7 kemudian TV1, TV2 dan selepas itu TV9. Namun, semua rancangan yang ada langsung tidak memuaskan kehendaknya. Rasa bosan mula bertapak di sanubarinya. Dipaksanya juga untuk menekan 'channel' yang terakhir... TV3.

Tiba-tiba, mata Farah tertumpu pada skrin televisyen. Cerita yang ditayangkan amat menarik perhatiannya...



BERSAMBUNG...

This entry was posted on Thursday, March 19, 2009 and is filed under . You can leave a response and follow any responses to this entry through the Subscribe to: Post Comments (Atom) .

1 Tukang Komen

It’s a good topic. I would like to read more about your articles.That contains nice information....Thanks, informative site, i try it later.....

SEO Services

Post a Comment