Siapakah Pasangan Wanita Di Syurga?

Posted by: Ana Mursyidah in

Semua orang tahu sekiranya lelaki masuk syurga, mereka akan mendapat bidadari sebagai pasangannya. Apakah jika wanita masuk syurga mereka juga akan mendapat pasangan?

Firman Allah tentang kenikmatan Syurga:

"...di dalamnya kamu memperoleh apa yang kamu inginkan dan apa yang kamu minta sebagai hidangan dari Allah yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang."
(Fushshilat : 31)


"...dan di dalam Syurga terdapat segala yang diingini oleh hati dan sedap dipandang mata, serta kamu kekal di dalamnya."
(az-Zukhruf : 71)

Mempunyai pasangan adalah hal yang didambakan di samping keperluan rohaniah. Keperluan para penghuni Syurga akan dipenuhi baik lelaki mahupun perempuan. Seseorang perempuan akan dikahwinkan oleh Allah di Syurga dengan orang yang telah dinikahinya di dunia.

Allah berfirman:
"Ya Tuhan kami, masukkanlah kami ke dalam Syurga dan apa yang telah Engkau janjikan kepada mereka dan orang-orang yang soleh di antara bapa-bapa mereka, isteri-isteri mereka dan keturunan mereka..."
(al-Mukmin : 8)


Jika seorang perempuan pernah mengahwini dua lelaki di dunia, dia akan memilih salah seorang dari kedua-keduanya di Syurga. Jika perempuan itu tidak berkahwin di dunia, Allah akan mengahwinkannya dengan lelaki yang disukainya di Syurga. Kurnia Allah di Syurga bukan hanya untuk lelaki melainkan untuk lelaki dan perempuan, masing-masing mempunya pasangan.

Seseorang mungkin berkata,
"Allah telah menyebutkan bidadari (al-hur al-ain) sebagai pasangan bagi lelaki, tetapi Allah tidak menyebutkan pasangan bagi perempuan".


Jawapannya ialah

"Allah menyebutkan isteri bagi para suami kerana suamilah yang biasa mencari dan menginginkan isteri..."


Wallahu a'lam..

This entry was posted on Wednesday, November 25, 2009 and is filed under . You can leave a response and follow any responses to this entry through the Subscribe to: Post Comments (Atom) .

0 Tukang Komen

Post a Comment