Pengalaman Berasaskan Sekolah (PBS) Siri 3

Posted by: Ana Mursyidah in ,

Bismillahirrahmanirrahim...
Assalamualaikum w.b.t...


Apa khabar buat semua sahabat, kawan dan pengunjung setia amaljihad. Harap baik semuanya. Iman apa khabar. Moga kita semua sentiasa berusaha untuk meningkatkan iman dalam diri kita, Insyaallah...

Kali ni ingin sekali saya kongsikan pengalaman
School Based Experienced (SBE) atau dalam Bahasa Melayunya, Pengalaman Berasaskan Sekolah (PBS) siri 3 yang telah saya lalui selama seminggu bermula 7 Mac hingga 11 Mac 2010.

Jika siri 1 dan siri 2 saya berteman, maka kali ni saya cuba untuk berdikari. Ye lar, sorang-sorang je. Yang menariknya, buat kat sekolah tempat mak saya mengajar, SK Bukit Sawa. Hehe. Memang 'berdikari'.

Ni pagar depan SKBS

Kali ni tugasan PBS yang diberikan adalah berdasarkan subjek Pendidikan Jasmani, kena observe cikgu-cikgu yang mengajar subjek ni termasuklah mak saya sendiri. Tapi, awal-awal lagi mak saya dah pesan, jangan tengok dia mengajar PJ, tengok cikgu lain. Cikgu Amir ke, Cikgu Radillah ke, Cikgu Marzuki ke... Almaklumlah, bukan bidang dia. Sebagai seorang anak, saya akur. Huhu...


Memang satu cabaran apabila pada hari pertama saya ke SKBS, saya dimaklumkan oleh PK1, Puan Hajah Nor Afdzan bahawa hari Selasa hingga Khamis adalah hari untuk ujian bulanan. Maknanya saya cuma punya dua hari untuk selesaikan tugasan saya. Alhamdulillah, bagi saya dua hari tersebut cukup untuk saya mengumpul maklumat untuk tugasan saya.

Aktiviti yang menarik
Sesi P&P PJ bersama Cikgu Radillah Mustaffa


Sesi warming up
bersama Cikgu Amir dan murid2 tahun 1


Hari Selasa, saya dah terfikir-fikir apa yang perlu saya buat. Agak bosan tiada apa yang perlu dilakukan. Tapi best jugak rehat je. Tidur kat library ke. Huargh3... Namun akhirnya saya dipanggil oleh PK1. Kerana apa? Kerana beliau minta tolong ambil alih kelas beliau untuk mengawas peperiksaan. Huhu.. Tak kesampaian hajatku nak tidur =P


Kelas tahun 6. OK je lar. Budak-budak tiada masalah sangat. Kelas depan... Habis je jaga exam, PK1 panggil lagi. Beliau minta tolong untuk ambil alih semua kelas beliau sepanjang 3 hari berturut-turut lantaran kesibukan beliau yang teramat dan kerja yang bertimbun. Saya terima dengan redha dan bulat hati aje. Takkan nak bantah pulak. Ini bermakna semua sekali 5 kelas yang perlu saya masuk. Tengok jugak kelas, kot kena masuk kelas adik sendiri. Hmm, nasib baik tak ada!!


Murid tahun 5


Murid tahun 6 yang suka bergambar =p
All the best untuk UPSR tahun ni


Kadang-kadang bila fikir balik, seronok juga sebenarnya. Benarlah kata-kata 'Experience is The Best Teacher'. Baru saya dapat rasakan realiti sebenar di sekolah, dengan kerenah budak-budaknya dan macam mana saya sendiri nak control kelas. Paling tidak pun, saya dapat kenal generasi budak-budak sekarang. Sedikit sebanyak bagi motivasi untuk murid-murid tahun 6 yang bakal menduduki UPSR tahun ni dan tidak lupa juga untuk murid-murid tahun 4 dan 5 yang tetap akan menempuhi UPSR pada tahun akan datang.

Buat semua pihak pentadbir, guru-guru, kakitangan sekolah dan murid-murid yang banyak membantu saya sepanjang saya menjalani PBS di SKBS, terima kasih banyak-banyak. Apapun, saya mengharapkan agar SKBS terus cemerlang dalam pencapaian akademik, Insyaallah.


amaljihad: Nekad, PBS siri 4 semester depan nak cari pengalaman di sekolah kat selatan pulak. Jom kawan-kawan!!!

This entry was posted on Tuesday, March 16, 2010 and is filed under , . You can leave a response and follow any responses to this entry through the Subscribe to: Post Comments (Atom) .

1 Tukang Komen

x elok tido byk2...tido2 buang habit tu..

Post a Comment