Ukhuwah Itu Indah Jika...

Posted by: Ana Mursyidah in

Salam ukhuwah buat semua teman-teman, sahabat sahabiah serta pengunjung teratak amaljihad.

Kali ini ingin sekali saya terbitkan posting ni. Mungkin ianya ringkas dengan hanya gambar dan beberapa patah perkataan tapi sangat memerlukan penghayatan yang sedalam-dalamnya...

Ukhuwah itu indah bilamana....


...kita jauhi prasangka buruk dan menolong sahabat kita yang dalam kesulitan


...kita sentiasa memberi serta menerima pemberian sahabat dengan hati yang terbuka


...kita rela mengalah demi memelihara persahabatan


...sentiasa bekerja secara berkumpulan/berjemaah


...sentiasa menegur kesilapan sahabat dan menerima teguran sahabat dengan hati yang lapang


...saling membantu dalam pelajaran

Imam Shafie pernah berkata:
"Aku kasihi sahabatku dengan segenap jiwaku. Sahabat yang baik adalah seiring denganku dan menjaga nama baikku ketika aku hidup atau selepas mati. Kuhulurkan tangan kepada sahabatku untuk berkenalan kerana aku akan merasa senang. Aku selalu berharap mendapat sahabat sejati yang tak luntur baiknya dalam suka dan duka. Jika aku dapat, aku ingin setia padanya..."

Oleh itu, ingatlah... 'Orang yang tidak mempunyai SAHABAT ialah orang yang MALANG, tetapi orang yang tidak menghargai SAHABAT ialah orang yang PALING MALANG..."

HARGAILAH SAHABAT

This entry was posted on Saturday, December 05, 2009 and is filed under . You can leave a response and follow any responses to this entry through the Subscribe to: Post Comments (Atom) .

0 Tukang Komen

Post a Comment