Cerpen : Kuntuman Kasih Persahabatan (Siri 5)

Posted by: Ana Mursyidah in

Cerita kartun... Kisah seekor itik dan seekor arnab. Berlainan jenis, keturunan dan bangsa... Namun itik dan arnab itu menjadi sahabat baik dan hidup dengan gembira sekali. Tiba-tiba, sang arnab jatuh ke dalam air, lalu sang itik segera menolongnya.

Farah menonton kartun itu selama 15 minit. Di saat matanya terpandang tajuk cerita kartun itu, hatinya menjadi sebak. Wajah yang gembira sebentar tadi berubah menjadi sedih. 'FRIENDSHIP FOREVER'... Tajuk yang bisa menggegarkan tangkai jantungnya.

Keesokan harinya, Farah pergi ke sekolah seperti biasa. Dia melangkah longlai menuju ke kelasnya. Kalau boleh, dia tidak mahu ke sekolah pada hari itu. Fikirannya sangat cangkaliwang. Dipenuhi dan dipadati dengan kerunsingan masalah persahabatan. Sesampainya di kelas, Farah segera meletakkan beg sekolahnya lalu melabuhkan punggungnya di atas kerusi. Dia senyap seribu bahasa, malas hendak menyapa rakan-rakannya.

Namun, Farah merasakan kelainan pada hari itu. Ya!! Ada meja dan kerusi kosong yang diletakkan bersebelahan mejanya. Hatinya tertanya-tanya sendirian. "Ada pelajar barukah?"

Beberapa minit kemudian, Farhanis dan Atikah mendekati mejanya. "Farah, awak tak berkenalan dengan pelajar baru ke? Kalau tak silap, namanya Aina..." ujar Atikah.

Fikiran Farah ligat memikirkan sesuatu. Secara tidak semena-mena, dia menguntumkan secangkir senyuman, manis sekali. Hatinya berbunga mekar. Dia terus mengorak langkah menuju ke suatu sudut . Di situ, dilihatnya ramai rakan-rakan sekelasnya mengerumuni seseorang.

Farah pantas menjenguk kepalanya di celah-celah rakannya. Kepalanya belum dapat diangkat, namun dia terus mengajukan soalan...

"Apa nama kamu?" ajunya tidak sabar. Farah berharap nama yang akan disebut nanti ialah Aina Syahirah..


...BERSAMBUNG...

This entry was posted on Thursday, April 30, 2009 and is filed under . You can leave a response and follow any responses to this entry through the Subscribe to: Post Comments (Atom) .

0 Tukang Komen

Post a Comment