Ngepek Jap...

Posted by: Ana Mursyidah in ,

Redupnya pagi ini, seredup hatiku sebab satu-satunya adik perempuanku akan kembali ke asrama pagi ni. Maka tinggallah diri ini tiada teman disisi... (eceh, buat sedih plok)

Seawal jam 7 pagi dah berangkat menaiki kereta Toyota Unser merah yang dipandu oleh mak, menghantar Ina ke asrama SHAMS.. Gi awal katanya terlibat dengan pendaftaran penghuni asrama (nak buat gane, ngawas asrama lar katekan)..


---- Atas tu muqaddimah je. Wat sedap crite.. ke guane?? ---


Lepas tu terus pergi sekolah tempat mak saya mengajar, SK Bukit Sawa.. sebab mak pun terlibat dengan pendaftaran pelajar jugak, tahun 2 (tu pun cikgu lain mintak tolong. kita ni sesama manusia harus saling tolong-menolong). Seperti tahun-tahun sebelum ni, saya jadi lar assistant mak saya. Tapi kali ni lagi advance.. Bukan assistant tapi macam dah jadi guru kelas betul ni sebab mak terpaksa control satu lagi kelas tahun3. Nak buat camne, dah guru kelas tu yang sepatutnya tak datang.. dah lar tak maklumkan pada mana-mana guru termasuk lar Guru Besar. (lepas ni bila saya dah jadi guru, saya kene bertanggungjawab pada keje2 yang telah diamanahkan pada saya)... Huisshh!!! Nervous sangat ni.. kalau ada mesin penghitung denyutan nadi, mesti kadar denyutan nadi saya waktu itu sangat dahsyat. Mungkin 37x sedetik. Hmm...

Nak dijadikan cerita, banyak jugak lar kerenah dan ragam para ibu bapa yang saya terpaksa hadapi. Yang lucunya, ada sorang bapa tu yang marahkan mesin fotostat sebab borang yang harus diisi tu dicetak dengan kurang jelas. (apalah dosa mesin fotostat tu. ish...ish...ish...).

Tak kurang ada jugak ibu bapa yang bertanya adakah pemakaian tudung itu wajib untuk pelajar tahun 2.. Huhu... Kadang-kadang bila teringat balik rasa nak menangis. Wahai ibu bapa sekalian, didiklah anakmu dengan ajaran Islam sedari kecil. Bila besar nanti baru jadi muslim dan mukmin yang mantap aqidahnya, yang tinggi akhlaknya.. Kita sebagai ibu bapa juga yang beruntung.. Tak gitu???

Satu yang buat saya bangga.. Semua ibu bapa yang datang daftar anak mereka tu, panggil saya 'CIKGU'... ada jugak lar perasaan bangga skit. Tapi sikit je lar. Tak banyak. (walhal nak jadi cikgu betu-betul tu kene tunggu lagi 4 tahun. Nge....)

Yang paling gua tabik spring ialah kat Guru Besar SK Bukit Sawa tu, Cikgu Ishak bin Salleh, PJK. (Pingat Jasa dan Keberanian.. bukan Pendidikan Jasmani dan Kesihatan.Huhu...). Beliau sangat bagusl!!! Dia ronda satu sekolah lar kot, pantau keadaan hari ni.. Lancar ke tak.. Sekali masuk kelas yang saya jaga pendaftaran tu. Nasib baik dan kebetulan mak ada sekali dalam kelas tu. Kalau tak ape gua nak jawab kalau dia tanya (Saya buat salah apa nak takut-takut ni?? Hmmm...). Cikgu Ishak tu tengok semacam je kat saya ("Aku tak pernah tengok pun dia ni. Cikgu baru kot," kata Cg Ishak dalam hatinya..) (saya teka je.. lalala...). Lepas Cikgu Ishak tu tanya kat mak saya, saya ni siapa.. barulah mak saya bagitau siapa saya yang sebenarnya. (Ewahhh) Lepas tu siap gurau-gurau lagi. Mesra alam jugak Cikgu Ishak ni...

Bila dah abis waktu pendaftaran tu, baru saya tau yang Cikgu Ishak ni pun jaga pendaftaran pelajar, tahun 3 kot kalau tak silap (ganti guru kelas yang terpaksa gi jual barang kat koperasi). Wah!! Tabik spring gua pada Cikgu Ishak makin berspring. Hehe... Inilah dia Guru Besar dan pemimpin yang harus kita semua contohi dan teladani, terutamanya sape-sape yang bakal jadi guru tu... (mana tau nanti dilantik jadi guru besar).


So, banyakkan belajar dari pengalaman sebab pengalaman adalah guru yang paling bagus. Pengalaman juga mematangkan kita. Hurmm, tak tau dah nak ngepek mende. Fikir lar ape yang korang rasa patut fikir..

This entry was posted on Saturday, January 03, 2009 and is filed under , . You can leave a response and follow any responses to this entry through the Subscribe to: Post Comments (Atom) .

0 Tukang Komen

Post a Comment